Orkla-Bjorn-Wad-01-1-aspect-ratio-16-9

Daglig leder i Orkla Ocean AS, Linn Anne Bjelland Brunborg er lidenskapelig opptatt av ernæring og helse – og nå jobber hun med å gjøre tang og tare til en naturlig del av kostholdet vårt.

Daglig leder i Orkla Ocean AS – Et hav av muligheter

– Det er utrolig spennende å få bygge opp noe helt nytt, og særlig når målet er å bedre helsen til planeten – og folk flest, sier Linn Anne Bjelland Brunborg. Hun vil endre matvanene våre og redde verden samtidig – med tang og tare.

–  Jeg har alltid vært veldig verdidrevet. Jeg vet at det kan virke svulstig når jeg sier at jeg vil gjøre en forskjell. Men det er genuint. Og det er når jeg jobber med noe meningsfylt at jeg presterer på mitt beste.

Linn Anne Bjelland Brunborg sa allerede før hun begynte på skolen at hun ville redde verden, og CV-en hennes vitner om et tydelig engasjement.

Fakta

Navn: Linn Anne Bjelland Brunborg
Stilling: Daglig leder i Orkla Ocean
Avdeling: Orkla Ocean sorterer innunder Orkla Foods-forretningsområdet
Ansatt i Orkla siden: 2012
Linn Annes beste råd til deg som vil jobbe i Orkla: Jeg tror vi presterer og trives best når vi jobber med noe vi elsker, så dersom du kan velge studier og yrkesvei ut fra en genuin interesse eller hobby, så vil det å sprette opp av sengen for å dra på jobb være mye enklere. Liker du å samarbeide med andre, er dessuten Orkla et godt sted å være. Der er det samarbeid på tvers og raushet overfor kolleger. Orkla har mange smarte mennesker med ulik spisskompetanse som setter pris på å bidra.

Havets grønnsaker
Hun har en doktorgrad i ernæring og har blant annet forsket på hvordan mat kan påvirke hjernens utvikling hos barn og unge. Noe av det hun har bidratt til i løpet av de ti årene i Orkla, er å få ned saltinnholdet i blant annet Toro-produktene. Etter 22 år som yrkesaktiv har hun spunnet en tydelig rød tråd gjennom karrieren sin: å fremme betydningen mat har for helsen vår. Og nå skal hun altså lære oss å elske tang og tare.

– Først av alt: Tang og tare er havets grønnsaker. Det finnes 12 000 ulike arter globalt sett, rundt 400 i våre farvann. De er naturlig næringsrike og inneholder viktige stoffer som du ikke finner like mye av i andre matvarer, som jod. De er en fantastisk kilde til kostfiber og en del vitaminer som ellers kan være vanskelig å få i seg, som B12. I tillegg er tang og tare naturlig rik på umami, den femte grunnsmaken ved siden av søtt, salt, syrlig og bittert. Det kan bety mye smaksinnovasjon inn i planteverdenen, forteller Linn Anne.

Hun snakker på inn- og utpust om tang og tare. Som daglig leder for det nyetablerte selskapet Orkla Ocean skal hun og det stadig voksende teamet hennes utvikle nye produkter basert på tang og tare som råvare. Og det handler langt fra bare om å finne nytt markedspotensial for Orkla. Det er en større sammenheng her:

Bærekraft i praksis
– Verdens befolkning vokser – og skal vi greie å brødfø alle sammen uten samtidig å bruke opp begrensede og sårbare ressurser som ferskvann og landjord, må vi finne nye og mer gunstige verdikjeder for økt matproduksjon. Kloden vår består av 70 prosent saltvann – og vi tenker at det er et enormt potensial i havet. Dyrker vi fram tang og tare, så har vi planter som binder karbondioksid og produserer oksygen. Det er vi helt avhengig av nå. Samtidig er disse plantene gode vekstområder for skalldyr og fisk. Dermed kan vi styrke havets biologiske mangfold parallelt med at vi produserer mat. Dessuten: Skal vi greie å senke den negative miljøpåvirkningen fra matproduksjon, bør vi spise mer plantebasert. Orkla Ocean er bærekraft i praksis, sier Linn Anne. Som egentlig ikke er så glad i bærekraftbegrepet:

– Jeg var skikkelig lei av det ordet for noen år siden. Følte det var en klisjé uten innhold, noe alle klistret på virksomheten sin uten å gjøre noe reelt med det. Orkla har jobbet med bærekraftspørsmål i mange år, lenge før ordet i det hele tatt var funnet opp. Og med Ocean, føler jeg at vi gjør noe unikt, vi etablerer en helt ny verdikjede i konsernet.

Det finnes et par håndfuller tareprodusenter langs norskekysten i dag, og Orkla har kjøpt seg inn i et av selskapene: Arctic Seaweed i Flekkefjord.

– Orkla har ikke tradisjon for å gå inn i førsteleddet, så dette er mest for å ha en lyttepost inn mot bransjen. Vi tror at det er viktig med samarbeid mellom produsentene for at tang og tare skal lykkes som næring. Konkurrentene er ikke andre produsenter, det er andre matvarer, påpeker Linn Anne.

sustainability_2500-aspect-ratio-4-3

Fascinert av havet
Taredyrking er nesten som grønnsakdyrking på land – bortsett fra at man ikke trenger jord, gjødsel, sprøytemidler eller ferskvann. Men, man sår frø om høsten, lar dem spire og gro gjennom vinteren, og så, til våren og forsommeren, er det tid for høsting.

– Det er fascinerende å se den eksplosjonen av vekst som skjer når lyset trenger ned gjennom vannsøylen, oppleve det rene klare vannet og se alt livet rundt. Det er spennende med alt som skjer under vannoverflaten. Da jeg var liten, elsket jeg å se David Attenborough programmer, og særlig dem som handlet om havet. Jeg fikk lov til å være oppe litt lenger da, forteller hun med smil i stemmen.

At Linn Anne har sansen for mat fra havet, er det ingen tvil om, men hva med forbrukerne – hva skal til for at de skal digge tang og tare?

– Forbrukeropplæring er viktig, og vi ser at veien inn til forbrukerne ofte går via restaurantene. Trender starter gjerne der. Og hvis du ser på hvor populære ramen-stedene er blitt de siste par årene, er det en naturlig link derfra til tang og tare. Skal vi greie å få forbrukerne med oss, må vi lage mat som smaker godt og er fristende – det hjelper ikke å selge inn at det er næringsrikt og klimavennlig alene.

– Vi starter med sukkertare og butare, som er snille og milde arter rent smaksmessig. Men, det meste av tang og tare på markedet i dag er asiatisk produsert, nå skal vi utvikle og omsette det til en skandinavisk smak. Det krever en gradvis tilnærming.

Jeg er omgitt av flinke folk med spesialkompetanse, og det er et privilegium å få lov til å lære av dem hver dag.

Ting vil ta tid
– Dere er en oppstartsbedrift innenfor et stort konsern. Hvor mye tid får dere på å teste ut markedet for tang og tare?
– Vi er ikke en startup i tradisjonell forstand, nettopp fordi vi har tryggheten i å tilhøre et stort konsern der toppledelsen støtter initiativet vårt. Men vi vet jo ikke hvor vi ender opp. Vi har vært tydelige overfor Orklas ledelse fra dag én at dette kommer til å ta tid – vi må få mulighet til å utvikle produktene, innenfor en bransje som fortsatt er i startgropa her til lands. Den muligheten får vi nå, men vi skal selvfølgelig levere og vise at vi har livets rett. Og den balansegangen kjenner vi på hver eneste dag.

– Hva er det som driver deg i hverdagen?
– Noe av det mest spennende, er når jeg ser resultatet av faglig input. At vitenskapelig kunnskap om for eksempel ernæring kan omsettes til produkter som folk vil ha, og derigjennom få bedre helse av. Det er givende. Jeg har jobbet mye innenfor ernæring, helse og forskning – og nå utgjør det kommersielle aspektet en stadig større del av hverdagen min. Det er spennende.

– Hva er det viktigste arbeidsverktøyet ditt, da?
– Uten tvil folkene rundt meg. Orkla er en fantastisk arbeidsplass med masse humankapital. Jeg er omgitt av flinke folk med spesialkompetanse, og det er et privilegium å få lov til å lære av dem hver dag.