Orkla-Bjorn-Wad-02-aspect-ratio-16-9

Martin Skraastad har hatt lyst til å jobbe for Orkla siden han gikk på videregående. – Jeg hadde aldri noen Plan B, forteller han.

Forretningsutvikler Martin Skraastad – Har fått drømmejobben

– Hvis du er interessert i mat og brenner for å bygge sterke merkevarer, så er det ikke mange andre steder i Norge som er bedre enn Orkla. Det mener Martin Skraastad, som «alltid» har villet jobbe i Orkla.

Mens han gikk på videregående skole hjemme i Kristiansand, jobbet Martin Skraastad på den lokale Kiwi-butikken. Han la merke til hvordan kundene handlet:

– Jeg lurte ofte på hva som utløste valgene deres. Det kunne for eksempel stå fire tomatsauser ved siden av hverandre, men hva gjorde at de valgte én saus framfor de tre andre? Det var da jeg skjønte at alt handler om merkevarebygging. Og forbrukeratferd. Pris, merke og smak – det er de tingene som avgjør hva du plukker med deg fra hylla. Da jeg så at Orkla-logoen gikk igjen på mange av de mest populære produktene, skjønte jeg at det var der jeg ville jobbe.

Det målet var Martin tro mot fra første studiedag. Han forlot Kristiansand og tok en bachelorgrad innen internasjonal markedsføring ved BI, med et semesteropphold i New York. Så ble det en mastergrad innen strategisk markedsføringsledelse, også ved BI. Mens han holdt på med mastergraden, fikk han muligheten til å søke et såkalt internship i en bedrift.

Kotipizza1-aspect-ratio-4-3

Ivret etter mer jobb
– På BI kan man få godkjent et to måneders ulønnet opphold hos en bedrift som del av fagplanen. For meg var det perfekt, jeg liker best å jobbe med praktiske ting i den virkelige verden. Og jeg visste at jeg ville til Orkla. Jeg har også venner som har jobbet her og som har skrytt veldig av arbeidsplassen, forteller Martin og fortsetter:

– Det morsomme er at etter intervjuet fikk jeg høre at de aldri hadde møtt noen som hadde sagt så mange ganger at de ville til Orkla i løpet av et intervju. Jeg fikk innpass og jobbet to måneder i en liten avdeling som skulle se på innovasjonsprosjekter på tvers av forretningsområdene i konsernet. Det ga mersmak, og jeg fikk lov til å jobbe der en gang i uka fram til jul. Etter hvert fikk jeg beskjed om at jeg ville få fast jobb etter studiene. Jeg startet i mai 2020, så fort jeg hadde levert masteroppgaven, sier han.

Relativt kort ansettelsestid til tross: Martin har siden intern-oppholdet rukket å ha tre ulike stillinger i Orkla. Først var han Junior Brand Manager. Så Brand Manager. Og nå er han forretningsutvikler i Orkla Foods, en tittel han har hatt siden mars 2021. Men hva gjør egentlig en forretningsutvikler?

Får utvikle nye konsepter
– Teamet jeg tilhører jobber med å løfte fram nye konsepter som kan legge seg oppå dagens topplinje, altså nye måter å få vekst til Orkla Foods Norge på. Vi er som en slags startup i Orklasystemet og jobber på en annen måte enn i resten av organisasjonen, forteller Martin og forklarer videre:

– Innovasjon i vår del av bransjen handler ofte om å forbedre eller skape nye smaker, men nå skal vi tenke større og sette ting mer i sammenheng – med forbrukerens behov i sentrum. Vi har gjennomført 300 forbrukerintervjuer, laget rapporter og definert noen kjerneinnsikter. Ut fra den kunnskapen har vi laget vekstplattformer – og derfra handler det om å teste ut nye forretningsideer, forteller Martin.

– Kan du gi et praktisk eksempel?
– Det er ikke alt vi kan prate om, men ett ferskt eksempel handler om pizza. Vi vet at 25 prosent av all pizza som spises i Norge, kommer fra frysedisken. Det betyr at 75 prosent er utenfor frysedisken – og vi vil gjerne være til stede i den delen av markedet også. For min generasjon er det å bestille pizza hjem den nye frossenpizzaen. Så det vi tilbyr, er Grandiosa – og snart Big One – som man kan ringe og bestille som takeaway-pizza, laget på det vi kaller et ghost kitchen eller et skykjøkken, forklarer Martin.

Han forteller at Orkla har inngått avtale med et restaurantkjøkken i Oslo, der det lages en rekke forskjellige produkter til hjemlevering, ikke bare Orklas merkevarer. Orkla leverer ferdig bunn og saus til pizzaene, som de eier oppskriften på. Så bidrar kjøkkenet med toppingen. Konseptet er helt ferskt og under utprøving fortsatt.

– Jeg har vært på det kjøkkenet, og det er fascinerende å se. Der har du frityrkjeler, sushibenker og pizzaovner – og en hel vegg med iPad-er til å ta imot bestillingene.

En givende jobb, med ansvar
– Vi har ikke de store volumene ennå, men det er slik vi må gjøre det – rulle det rolig ut, justere underveis og så ta det opp i stort format når vi ser at det grunnlag for det. Oslo er et bra sted å teste ut nye konsepter – her kan vi få til et helt annet volum, vi har et godt distribusjonsnettverk og ellers det vi trenger.

– Hvor lang tid bruker dere på å utvikle et konsept?
– Det varierer. Et nytt produkt kan ta et år fra ide til lansering. Mens de forretningsinitiativene som vi holder på med nå kan ta kortere tid. Det er veldig givende å få jobbe med denne type utvikling i et så stort selskap. Orkla har et enormt nedslagsfelt i Norge, vi når ut til utrolig mange. Det at jeg kan være med på å påvirke hva folk spiser i løpet av en dag, gir meg mye.

– Tenker du på det?
– Ja, det gjør jeg. Jeg mener at vi har et ansvar når det gjelder folkehelse. Våre produkter finnes i de fleste hjem i Norge, og det forplikter. Det var også noe av grunnen til at jeg ville jobbe i Orkla, at jeg kan bidra til å finne gode løsninger for forbrukerne. Derfor er den analytiske delen av jobben så viktig og givende også, at vi kan se sammenhenger og løsninger. Mange tror at det å drive med marketing handler om design, reklame og sosiale medier. Det er mye mer enn det.

Fakta

Navn: Martin Skraastad
Stilling: Forretningsutvikler
Avdeling: Marketingavdelingen i Orkla Foods

Ansatt i Orkla siden: Startet som internt høsten 2019, fast ansatt siden mai 2020.

Martins beste råd til deg som vil jobbe i Orkla: Tenk på deg selv som en selger, for når du søker jobber her er det kompetansen din du selger. Vær nysgjerrig og finn ut hvordan du kan passe hos oss!

– Har du funnet drømmejobben?
– Ja, det vil jeg si. Orkla legger til rette for at vi som ansatte skal kunne gjøre jobben bra. Alt det tekniske er på plass, det faglige og sosiale arbeidsmiljøet er godt, vi har supre fasiliteter på Skøyen med treningssenter og fantastisk kantine. Og så satser de på oss som ansatte og gir oss mulighet til å utvikle oss hele tiden. Det er greit å ha det teoretiske i bunnen, men det er når du begynner å jobbe at du lærer mest.

– Hvor er du om fem år, da?
– Det viktigste for meg er å ha en arbeidsdag der jeg føler at jeg har stor påvirkningskraft på det som skjer og at jeg kan bidra til å forme folks hverdag på en god måte. Så vil jeg gjerne nå langt, og gjerne her i Orkla. Vi sørlendinger er jo ydmyke av natur, men jeg vil ikke si nei takk til en lederjobb etter hvert.