Linnea Nordmark (24)

Bachelor i markedsføringsledelse fra BI Oslo

nettside-1-aspect-ratio-4-3

Hva har du jobbet med i Orkla i sommer?

Jeg har jobbet som Brand Management intern hos Jordan International i Orkla Home and Personal Care. Vi har jobbet med to store prosjekter, der en var online optimalisering for Jordans tannbørsteportefølje. Og den andre handlet om Jordans miljøvennlige produkter – Jordan Green Clean og hvordan vi kunne tilpasse den bedre for konsumentenes behov og ønsker.

Hvordan så en typisk arbeidsdag ut som summer intern?

Vi jobbet i par, jeg startet ofte med et møte med han jeg jobbet sammen med om hva vi skulle gjøre i løpet av dagen. Så hadde vi ofte checkin møter med vår leder. Det var veldig varierte oppgaver, det var ofte møter med eksperter i Orklahuset for å lære mer om hva merkevaren Jordan er og hvilke utfordringer de står ovenfor. Vi samlet også konsumentinnsikt gjennom undersøkelser, lagde analyser og utviklet strategier.   

Hva var det kuleste med å jobbe i Orkla?

Variasjonen og se hva en brand manager gjør til vanlig. Når man sitter på skolebenken er alt veldig teoretisk, og det er spennende å se hva man faktisk gjør med den utdannelsen jeg har. Det å få muligheten til å se brand manager stillingen fra mange perspektiver var det jeg likte best. 

Hvorfor søkte du deg til akkurat Orkla? 

Orkla har de største og kuleste merkevarene i Norge og jeg vil gjerne jobbe med branding og da tror jeg at man har mest å lære av å være i Orkla for det finnes så mye kunnskap og mulighet for læring.  

Hva likte du best med internshipet? 

Det å få lære masse innenfor ett område som jeg vil jobbe med. Og få mulighet til å applisere det faglige på ekte problemstillinger som Jordan jobbet med daglig. Også møte alle andre interns og lære av hverandre og bli inspirert av deres oppgaver og ha det veldig gøy sammen. Det var en veldig sosial sommer og veldig sosial avdeling. 

Hva er en ting du tar med deg videre fra internshipet? 

Hvordan markedsføring fungerer i praksis, hva jeg kan jobbe med i fremtiden, og hvor viktig det er med konsumentinnsikt. Også å jobbe mye tverrfaglig, med folk som jobber med noe helt annet enn markedsføring, og det å kunne se hverandres perspektiver og det å sette seg inn i hva som kan være viktig for en avdeling som jobber med noe helt annen enn meg, for eksempel produktutviklere og kollegaene på lab.  

Hva er noe du lærte som du ikke visste før du startet i Orkla? 

At det finnes så mange ulike roller i Orkla og hvor mye jobb som ligger bak et nytt produkt eller en ny kampanje.  

Hvilke råd vil du gi til årets søkere? 

Ta deg tid til å gjøre evnetestene, jeg satt i Portugal med dårlig wifi og det var kanskje ikke det beste. Gjør det på en god plass for å få litt ro. Bruk også tid på søknadsbrevet, det var viktig å skrive den også for min egen del for å vite hva jeg ser etter i en arbeidsplass. Det hjelper også på intervjuet.  

Hvilken Orkla-verdi er viktigst for deg? 

Under internshipet var det Brave. Man kommer inn med helt nye øyne og mange av de ansatte har vært der veldig lenge. Som student og ung kan det være vanskelig å tørre å si ifra hvis man ser noe som kan forbedres. Men det å komme med forslag på forbedring og nye idéer tror jeg er noe av det viktigste man kan gjøre som intern. De ansatte i Orkla var også veldig interessert i å høre våre meninger, hvilket gjorde det lettere å ha en slik dialog.